FANDOM

Tarina kertoo Itavarjosta, Jäkäläklaanin soturista, joka lupaa tuntemattomalle kissalle jotain mitä ei olisi ikinä kannattanut luvata. Muokkaa

Esinäytös Muokkaa

"Uivelotähti!" Iltavarjo rääkäisi. Uivelotähti ui Iltavarjon luo toiselta puolen jokea. "Mitä?" Uivelotähti kysyi päästyään Iltavarjon luo. "Kimalaissade lähti metsään eikä ole vieläkään palannut. Voisinko lähteä etsimään häntä?" Iltavarjo maukui. "Mene vain." Uivelotähti naukaisi ja lähti tallustelemaan kohti leiriä vettä valuvana ja haavoittuneena. Iltavarjo lähti tassuttelemaan metsään. Hän kiersi niityn kaukaa ja huomasi Kimalaissateen vähän matkan päässä piikkipaatsamapensaan luona. Hän tassutteli sinne ja Kimalaissade kääntyi häntä kohti. "Kimalais-" Iltavarjon lause keskeytyi kun hänen veljensä hyökkäsi hänen kimppuun. "Luulitko pääseväsi helpolla kun varastit Hahtuvavarjon minulta!" Kimalaissade rääkäisi. "E-e-en-enhän v-varastanut!" Iltavarjo huudahti. "No kuitenkin kostan sinulle." Kimalaissade naukaisi ja naurahti. "Miten muka?" Iltavarjo kysyi ja riistäytyi irti veljensä otteesta. Kimalaissade hyökkäsi uudestaan ja sai otteen Iltavarjosta. "Tapan sinut!" Kimalaissade huudahti ja veti kyntensä veljensä kurkusta läpi. "Ei. Et saa teh-" Iltavarjon lause jäi kesken ja hän valahti veltoksi. Kimalaissade naurahti ja tarttui Iltavarjon niskanahasta. Hän lähti tassuttelemaan kohti leiriä.

Leirissä päällikkö huomasi Kimalaissateen ensimmäiseksi. "Hyvä. Iltavarjo löysi sinut, mutta hän on kuollut?" Uivelotähti huudahti. "Mäyrä hyökkäsi hänen kimppuunsa. En kerennyt tehdä mitään." Kimalaissade kertoi. "Sinulla on verta kynsissäsi ja tassuissasi." Uivelotähti huudahti. "No siis siinä kävi sillä tavalla, että mäyrä hyökkäsi hänen kimppuunsa ja tappoi hänet. Minä raapaisin sitä korvaan ja mahaan." Kimalaissade jatkoi. "Oletko sinä siis tappanut poikani ja veljesi? Uivelotähti huudahti. "En." Kimalaissade kuulutti. "Sinä siis tapoit hänet!" Iltavarjon ja Kimalaissateen emo Punalehvä huudahti ja hyökkäsi poikansa kimppuun. Hän repi tämän korvia, selkää ja kaikkea mahdollista. "Seis!" päällikkö huudahti. "Ymmärrän että olet surullinen, mutta kuulit väärin. Kimalaissade yritti auttaa, mutta ei kerennyt." Uivelotähti huomautti. "Anteeksi" Punalehvä maukui. Kaikki haukkasivat henkeä. Kukaan ei ollut ikinä tiennyt kuka oli Punalehvän kumppani, mutta nyt kaikki tiesivät, että se oli Uivelotähti. "Kimalaissade, kiitos kun autoit veljeäsi." Uivelotähti naukaisi rauhallisesti. "Mitä tarkoitatte?" Kimalaissade kysyi. Iltavarjon ja Hahtuvavarjon neljä pentua, jotka olivat jo sotureita astuivat eteen. "Miksi isämme kuoli?" kaikki huudahtivat ja vajosivat maahan Iltavarjon ruumin vierelle. "Hunajalaikku, Pähkinävarjo, Kärpässiipi, Hilleriraita ja Hahtuvavarjo, tiedän että olette surullisia. Otamme kaikki osaa. Ja pidän huolen siitä, että Iltavarjo muistetaan rohkeana soturina. Uivelotähti ja Punalehväkin vajosivat poikansa ruumiin vierelle. Kimalaissade huudahti: "Minä en halua olla enää soturi. Haluan olla erakko." Kimalaissade ilmoitti ja kosketti veljensä lapaa hellästi. Sitten hän lähti sisäänkäynnille ja katosi.

Luku 1 Muokkaa